11 nov. 2010

Betyg och spel

Vad säger egentligen ett betyg? Om spelet får en 8a är det bra, men ändå sämre än en 9a.
En härlig spel-podcast vid namn RadioGamer brukar recensera spel, men aldrig med ett slut betyg. Detta tycker jag är ett ganska intressant grepp. På detta sätt får du antingen reda på om spelet är bra eller dåligt. Inte HUR bra det är eller HUR dåligt det är.
Vissa spel går inte ens att ge ett betyg, (tycker jag) t.ex Flower, som jag tycker är en underbar upplevelse men jag vet inte direkt om jag skulle ge det en 8a, 9a eller en 6a.

Ett annat spel som jag verkligen inte kan sätta ett betyg på är mitt favorit PSN-spel.
Pixeljunk monsters!

Otroligt bra spel, speciellt om man spelar co-op med en kamrat. Men ibland är min åsikt den motsatta. Jag blir arg och irriterad när jag dör och måste göra om en bana.
Men någonstans måste jag ändå medge att spelet vinner då jag inte ger mig fören jag klarat banan. Och det är väl ändå ett ganska gott betyg? Eller?

En till sak som jag tycker är märkligt med betyg är att även om spelet beskrivs som fantastiskt och otroligt bra så får fortfarande spelet bara en 9a. Nu menar inte jag att en 9a är ett dåligt betyg, jag bara undrar varför inte recensenten gett spelet en 10 om nu denna person anser att spelet är i princip perfekt?

Ett exempel på detta är i LEVELs recension av HALO REACH.
I recensionen beskrivs spelet som i princip felfritt. Och när det är dags att lägga fram bra respektive dåliga sidor om spelet så fylls den positiva sidan full med punkter medan den negativa sidan står tom. Och ändå får spelet en 9a. Varför får inte spelet en 10 om recensenten inte ger spelet ett enda minus? Jag tycker inte att man ska vara så snål med betyget 10. Om man verkligen älskar spelet så ska spelet ha en 10. Det tycker jag i alla fall.

Du kan läsa recensionen på HALO REACH här.
PS: Jag märkte nu att de har lagt till ett minus med spelet på recensionen. Det var när recensionen trycktes i LEVEL då det inte fanns några minus med spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Powered by Blogger