24 nov. 2010

Processorklock


Ända sedan ungefär ett år tillbaka har jag kört med Intel Pentium Dual-Core processorn E5300, som kanske inte är en allt för fräsig cpu, men den är riktigt hyfsad! Jag köpte den för ca 600 kr. Jag ville inte lägga ut allt för stora summor pga min klena studentekonomi och kände att den dög till de ändamålen jag använde den till.

I sinom tid insåg jag att den dög väldigt bra till, till och med utöver det jag använde den till. Jag laddade då hem ett antal program för att kolla upp processorn, t.ex Orthos och Everest och insåg att den inte alls arbetade med klockfrekvensen 2,6 GHz, som den enligt Intel ska göra, utan 3,46 GHz.

Det är väldigt skumt, då jag inte alls har något minne av att jag har överklockat den, vilket jag inte ens orkat lärt mig hur man gör..
Antingen, så var den överklockad redan innan jag fick den, eller så visar alla analysprogrammen fel, vilket är högst osannolikt, eftersom jag har formaterat om hårddisken relativt nyligen och programmen visar fortfarande på att processorn arbetar med klocken 3,46 GHz.

E5300 är för mig en oerhört prisvärd processor, som presterar grymt bra och har en klockfrekvens, som utav någon anledning är hela 33% högre än vad den ska vara.

5 kommentarer:

  1. Du fick en felaktig processor du borde gå till intel och klaga ju XD

    SvaraRadera
  2. @Luben: Höhö, aa dålig stil av dem alltså!

    SvaraRadera
  3. Om jag inte minns fel så används Orthos till att stresstesta datorn och inte kolla processorns spec? ;)

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Jo, Orthos används till att stresstesta processorn, men du får även reda på vilken klock den arbetar på som max :)

    SvaraRadera

 
Powered by Blogger