12 dec. 2010

En konsuments GOTY, spelen jag spelat under 2010. Del 1

Att vara enkel människa räcker inte alltid till. Tiden springer ifrån oss, pengar måste sparas och studier måste göras. Och som insatt spelare känner man att tiden inte räcker till. I år har det släpps en hel del godbitar i spelväg och jag har knappt hunnit skrapat på dom.

Så därför kommer jag göra så här (precis som förra året). Jag kommer göra en GOTY (game of the year) av mina personliga spelupplevelser från året. Skillnaden är att spelen på min lista behöver nödvändigtvis inte vara ifrån 2010. För som konsument har man inte alltid råd med spelen som släpps under året och får därför leta bland rea-backarna och spel som släpps tidigare år.

Det kommer bli flera delar där jag i varje del delar ut priser till spel jag tycker gjort avtryck på mig under året. Och dom behöver som redan skrivet INTE vara släppta i år. Hoppas ni gillar den!

Start skottet! Årets Manus: Metal Gear Solid 4: Guns of The Patriots
Släpptes: 2008
Plattform: Playstation 3
Utvecklare: Hideo Kodjima , Konami
Genre: Stealth, action

När jag var liten hade jag en Playstation. Men olikt mig hade mina vänner den super-coola n64;an. Jag blängde med avund i blicken på mina kamrater som pratade varmt om spel som Zelda 64,Mario 64, Mario kart och Super Smash Bors.
Det är först nu på senare dar jag uppäckt vilken skatt av spel som playstation faktiskt hade. Och en av dessa spel var Metal Gear Solid.
I år fick jag låna Metal Gear Solid 4 av en god vän. I tanke på att han och jag inte bor speciellt nära varandra fick jag låna det under en längre tid. Och det behövdes verkligen!

Metal Gear Solid 4 kan mycket väl vara det bästa spelet jag någonsin spelat. Och detta beror främst på handlingen och röstskådespeleriet. Tack vare att min vän vänligen förklarade och berättade samt visade lite filmer från tidigare spel så kunde jag förstå den otroligt röriga men spännande berättelsen om Snake. Jag satt som fastlimmad framför min tv och njöt till fullo. Det balanserade gameplay;et och väl berättande historien fick mig att le, gråta och skratta under spelets gång. Och under eftertexterna (som för övrigt var 20min lång, jag skojar inte!) så kände jag en viss saknad. Det kändes som att lämna en vän som man visste att jag inte skulle kunna träffa på ett långt tag. Men nu i efterhand tänker jag bara på MGS4 med ett leende på läpparna.

En av spelets skönaste karaktärer är Drebin. Han fungerar som spelets shop som du kan köpa diverse vapen och tillbehör hos. Han har också med sig sin lojala vita apa som brukar roa sig med att dricka cola och röka cigaretter.
Som avslutande ord vill jag bara rekommendera MGS4 till alla som äger en PS3! Iväg och köp det, nu!

1 kommentar:

 
Powered by Blogger