24 dec. 2010

En konsuments GOTY, spelen jag spelat under 2010. Del 3

Att vara enkel människa räcker inte alltid till. Tiden springer ifrån oss, pengar måste sparas och studier måste göras. Och som insatt spelare känner man att tiden inte räcker till. I år har det släpps en hel del godbitar i spelväg och jag har knappt hunnit skrapat på dom.

Så därför kommer jag göra så här (precis som förra året). Jag kommer göra en GOTY (game of the year) av mina personliga spelupplevelser från året. Skillnaden är att spelen på min lista behöver nödvändigtvis inte vara ifrån 2010. För som konsument har man inte alltid råd med spelen som släpps under året och får därför leta bland rea-backarna och spel som släpps tidigare år.

Under ytan! Årets spelserie:  BioShock serien!
Släpptes: BioShock släpptes 2007 och BioShock 2 släpptes 2010.
Plattform: PS3, Xbox 360, PC
Utvecklare: 2k (Boston, Aurtrailia mf.)

Genre: FPS, skräck

 Har du någonsin undrat vad som finns på havets botten? Tittat ner i vattnet och funderat vad på vad som gömmer sig där nere? Ifall du är som mig väldigt fascinerad  av havets botten så är Bioshock något för dig!
Men vad är egentligen grejen med Bioshock? Det finns egentligen bara ett svar på den frågan.
Stämningen. 

Att vandra i undervattens staden Rapture är bland det stämningsfullaste jag någonsin upplevt (oavsett film eller spel). Miljöerna är otroligt detaljerade och varje hörn har en egen berättelse att berätta. Och ifall du blickar mot väggarna så kan du se ett meddelande skrivet i blod. En mycket ruskig känsla uppstår inom mig när jag läser ord som Go home och We will be free. Det är svårt att förklara i text den känslan Bioshock ger mig och jag kan inte göra den rättvis här. Det gäller helt enkelt att uppleva serien på egen hand.
I år släpptes uppföljaren till Bioshock, Bioshock 2. Jag hade både hört och läst mig till att många tyckte att magin från det första spelet var borta i uppföljaren. Jag blev lite rädd. Jag älskade det första spelet och ville inte bli besviken på 2an. Och till min stora glädje blev jag inte det!
Bioshock 2 är en värdig uppföljare. Den spelmekaniska delen blev bättre och storyn fortsatte att vara intressant. Dock kanske inte lika intressant som den i det första spelet men ändå väldigt bra.
Jag spelade båda spelen i rad (spoiler fritt!) och njöt till fullo! Därför vinner Bioshock serien årets spel-serie av mig.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet duktiga grabbar! Ni får en ju verkligen att börja vilja spela Bioshock! Spelet verkar verkligen passa som årets spel-serie!

    SvaraRadera

 
Powered by Blogger