28 dec. 2010

En konsuments GOTY, spelen jag spelat under 2010. Del 4

Att vara enkel människa räcker inte alltid till. Tiden springer ifrån oss, pengar måste sparas och studier måste göras. Och som insatt spelare känner man att tiden inte räcker till. I år har det släpps en hel del godbitar i spelväg och jag har knappt hunnit skrapat på dom.

Så därför kommer jag göra så här (precis som förra året). Jag kommer göra en GOTY (game of the year) av mina personliga spelupplevelser från året. Skillnaden är att spelen på min lista behöver nödvändigtvis inte vara ifrån 2010. För som konsument har man inte alltid råd med spelen som släpps under året och får därför leta bland rea-backarna och spel som släpps tidigare år.

Det tunga regnet! Årets innovation: Heavy Rain!
Släpptes: 2010
Plattform: PS3
Utvecklare: Quantic Dream
Genre: Interaktivt Drama










Spel kommer alltid vara kultur för mig. Dom har frammanat känslor inom mig som vilken bok eller film som helst. Men tyvärr förstår inte resten av världen detta. Världen som inte bryr sig om dom interaktiva upplevelserna.
Men någonting har hänt.
Det tunga regnet har öst ner över världen.

Tidigare i år släpptes Heavy Rain. Mina förväntningar var topp höga men dessvärre var min plånbok tom. Berättelserna om ett interaktivt drama där varje beslut var avgörande lät så otroligt bra. Men pris lappen på spelet vägrade att droppa och Heavy rain blev aldrig en del av min samling.
Det är först nu vid juletiden jag fått tillfälle att spela Heavy Rain. Jag fick nämligen låna det av en klasskamrat.
I Heavy Rain är alla beslut viktiga. Inget beslut kommer kasta en game-over skärm i ansiktet på dig men kan istället straffa dig på bra mycket värre sätt. Dom spelbara karaktärerna kan dö. Och dom kommer inte tillbaka. Handlingen fortsätter utan dem som dött, precis som i riktiga livet .
Man kan säga att Heavy rain har två styrkor. Den första är hur handlingen formas efter valen du gör. Den andra styrkan är känslan som spelet gett mig. Under flera partier i spelet får jag ångest. Vad ska jag göra? Hur ska jag göra det? Hjälp mig! Sådana känslor är inte vanliga i spel och gör Heavy rain till otroligt exklusiv upplevelse. 
Heavy rain är bland det häftigaste jag upplevt i spelväg någonsin! Och ifall ett interaktivt drama låter intressant tycker jag att du ska ta en titt på Heavy rain. Ta med paraplyet ut i en interaktiv jakt på The Origami killer av tunga val, död och ångest. Och njut!

1 kommentar:

  1. bra skrivet :> Har du klarat ut det? Hör av dig när du gjort det annars och berätta mer om vad du tyckte om spelet :)
    Uncharted 2 var också rejält roligt måste jag säga, fin Story so far :)

    SvaraRadera

 
Powered by Blogger