14 dec. 2010

En konsuments GOTY, spelen jag spelat under 2010. Del 2

Att vara enkel människa räcker inte alltid till. Tiden springer ifrån oss, pengar måste sparas och studier måste göras. Och som insatt spelare känner man att tiden inte räcker till. I år har det släpps en hel del godbitar i spelväg och jag har knappt hunnit skrapat på dom.

Så därför kommer jag göra så här (precis som förra året). Jag kommer göra en GOTY (game of the year) av mina personliga spelupplevelser från året. Skillnaden är att spelen på min lista behöver nödvändigtvis inte vara ifrån 2010. För som konsument har man inte alltid råd med spelen som släpps under året och får därför leta bland rea-backarna och spel som släpps tidigare år.

Årets antiklimax! En besvikelse: Final Fantasy IX
 
Släpptes: 2000 i japan och USA, 2001 i Europa och släpptes 2010 på PSN.
Plattform. Playstation, PS3, PSP
Utvecklare: Square
Genre: J-RPG

Att släppa gamla spel återigen är inget nytt. Nintendo har sin Virtual consol och även på PS3 och 360 finns det gamla spel att ladda hem för en billig peng. En dag kände jag att min rollspels sug hade kommit tillbaka. Jag loggade in mig på playstation network för att titta runt lite i deras digitala butik. Efter en stunds letande upptäckte jag att dom gamla Final Fantasy spelen fanns i affären. Och endast för 90kr stycket!

Efter en stunds nerladdning var Final Fantasy IX mitt och jag började spela. I början njöt jag verkligen. Musiken var jätte bra, karaktärerna kändes mänskliga och intressanta och stämningen var på topp. Efter 25 timmar med spelet kan jag tyvärr inte säga det samma. Striderna känns otroligt sega. Jag känner mig inte motiverad att fortsätta. Visst, handlingen är bra men det räcker inte! Och alla dessa förbannade fördröjningar när man går in i strider! När mitt spel körs i en playstation3 så borde man faktiskt kunnat fixat till detta! Dom har bara konverterat det gamla Playstation spelet. Mycket synd..
Gillar man J-RPGn så kommer man nog tycka att jag bara skriver massa strunt här. Men detta är mina personliga åsikter och inget annat.Spelet är inte dåligt, jag hade bara visa förhoppningar på spelet som aldrig uppfylldes. Därför är FF IX mitt års besvikelse.

1 kommentar:

  1. Eftersom spelet är anpassat för en PS1:a kan det inte utnyttja PS3:ans fulla kapacitet och för att spelet ska kunna dra nytta av PS3:ans krut måste det skrivas om.
    Det kan man inte bara gör hur som helst.

    Utgivarna kan ge ut gamla spel de äger hur de vill, men de kommer inte i närheten av dess källkod. Koden är utvecklarnas och om utgivarna vill skriva om spelet för att anpassa det till PS3:an måste de således köpa de rättigheterna av utvecklarna och det tror jag inte så många utgivare är villiga att göra.

    SvaraRadera

 
Powered by Blogger