21 jan. 2011

Recension: Mass Effect 2


Tänk dig en grymt påkostad, interaktiv hollywoodrulle med ett helt egenformat slut, där alla de moraliska valen du gör påverkar storyn på ett helt unikt sätt! Där har du Mass Effect 2 i ett nötskal!
Jag är inte ensam om att anse att det självklara valet till titeln som årets spel 2010 är storspelet Mass Effect 2, med sin stora variation av klasser, karaktärer och rymdpistoler.

Normandy står i lågor och besättningen rusar i panik mot nödkapslarna, men oturligt nog hinner inte Commander Shepard borda sin nödkapsel, utan finner sig snart i omloppsbana runt en närliggande planet.
Ca 2 år senare vaknar han upp på en rymdstation ägd av Cerberus, som har spenderat otaliga summor för att återuppväcka honom från de döda. Det visar sig att the Reapers, och the Collectors är tillbaka och hotar att utplåna hela mänskligheten, men det ska du som Commander Shepard se till att stoppa!


Eftersom jag spelade Mass Effect 2 på PC, kunde jag leka runt med grafikinställningarna för att ändra lite hur jag ville, och jag måste säga att det är ett otroligt snyggt spel rent grafikmässigt.
Det är riktigt maffigt att se när ditt rymdskepp Normandy SR-2 glider runt bland meteoriter och rymdskräp i mellansekvenserna.




Ljudupplevelsen i Mass Effect 2 var varken bättre eller sämre än i de flesta andra spelen nuförtiden, men det går verkligen inte att jämföra med ljudet i t.ex Battlefield Bad Company 2, som verkligen var något utöver det vanligt.
Något som dock roar mig en smula är faktumet att man hör hur ditt rymdskepp swischar fram genom världsrymdens vakuum, vilket är helt ologiskt med tanke på att ljud inte kan färdas i vakuum.. Men vad gör det? Alla ljudeffekterna gör det ju så mycket häftigare! ;)

Själva spelkänslan i spelet finner jag helt fenomenal. På det sättet BioWare har blandat Sci-Fi-RPG med tredjepersons-action är helt genialisk! Det jag gillar allra bäst är hur de moraliska valen du gör utformar hela spelet, samt funktionen att importera din Shepard från första spelet och alla de valen du gjorde där, som direkt avspeglas i tvåan.

Det enda negativa jag kan säga om Mass Effect 2 är att det känns för kort. Det är egentligen inte alls ett kort spel, och jag spenderade goda 25 timmar med det, men jag vill ha mer ändå! Det finns dock en hel del DLC att hämta som spinner spelet vidare med mer karaktärer, mer side-quests, mer planeter.. Mer av det goda det vill säga!


Betyg:
Grafik: 9/10
Ljud: 8/10
Hållbarhet: 10/10

Totalt:
10/10
+ En suverän story, med underbart gameplay!
- Spelet skulle ha varit en aning längre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Powered by Blogger