1 jan. 2011

En konsuments GOTY, spelen jag spelat under 2010. Grand finale!

Nu är 2010 slut. Ett spännande och minnesvärt spelår har vi nu lagt bakom oss. Som ni kanske har sett har jag utnämnt olika spel i olika kategorier (tex. årets FPS blev Battlefield: Bad company 2) men idag är det dags för min topp 5 av spel jag spelat under 2010.
Och som ni antagligen redan vet kan även spel som inte släpps i år hamna på listan.
Enjoy!

Plats 5: 
Heavy Rain! 

Heavy Rain  den mest exklusiva spelupplevelsen jag upplevt i år. Jag kunde inte slita mig och njöt hela tiden (bortsett från några kontroll problem).
Dom fyra olika karaktärerna kändes alla väldigt olika och gjorde att man fick flera perspektiv på samma situation. Mycket spännande må jag säga.
Det finns även ett visst omspelningsvärde i spelet då det finns över 10 olika slut!
Ett spel som jag starkt kan rekommendera.

Plats 4:
Uncharted 2: Among thieves!

Jag uppskattade det första Uncharted spelet väldigt mycket. Jag älskade dom spännande karaktärerna, vackra miljöerna och den allmänna känslan som omger spelet.
I uppföljaren blev allt detta bättre plus att gameplay:et blev bättre.
Ett spännande äventyr men härlig Indiana Jones känsla och massor av underbara karaktärer.
Uncharted 2 får även en litet pris  för att ha årets bästa röstskådespelare.
Ni kan läsa min recension på spelet här!

Plats 3:
Bioshock 2!

I år spelade jag igenom dom båda Bioshock spelen och njöt till fullo. Rapture var en av dom mest spännande platser jag någonsin besökt i ett spel. Vattnet som ständigt rinner från väggarna, blodet på golvet och dom levande ljus som finns lite här och där i staden ger en otroligt start känsla av att man inte hör hemma där.
Man känner sig sårbar. Som ett offer som bara vill därifrån.
Bioshock 2 hade bättre gameplay än det första spelet och därför hamnar 2an här och inte 1an. Men om man ska spela Bioshock 2 så rekommenderar jag verkligen att man spelar det första spelet först. Det gör väldigt mycket för upplevelsen.

Plats 2:
Battlefield: Bad company 2!


Från och med i år älskar jag online krig. Det har jag inte gjort förut. Och det är tack vare Battlefield: Bad company 2 jag nu gör det! Känslan av att vara en del av ett lag och kämpa tillsammans är mäktig. Man springer i små grupper, ger order och har riktigt roligt. Det blir extra roligt ifall man spelar med vänner och kan prata ihop sig om taktik osv.
Battlefield: Bad company 2 har även årets i särklass bästa ljudmatta och imponerar gång på gång med sitt mäktigt ljud. Skillnaden om en granat sprängs 2m ifrån dig eller 5m behöver man inte se, man hör den!
En annan som sak som är väldigt fint med spelet är dom förstörbara miljöerna. Husen går sönder, banan formas på nytt och man får tänka om. Detta gör det svårt för mig att gå tillbaka till mitt förra online FPS som var Killzone 2.
Battlefield är helt enkelt magiskt. Och mitt 2010s näst bästa spel.

Plats 1: Mitt 2010s bästa spel är..
Batman Arkham Asylum!

Jag gillar hjältar. Batman är en hjälte. Han är smart, stark och allmänt awsome.
Batman arkham asylum överraskade mig på så många punkter att jag inte vet vart jag ska börja. Det var kul, snyggt och mäktigt. Känslan som fanns på Arkham island kunde jämföras med Bioshocks Rapture. Det fanns galningar, meddelanden på väggar och framförallt minnesvärda stunder även i Batmans äventyr.
Batman Arkham Asylum var helt enkelt det spelet jag njöt mest av under 2010. Och ifall du inte redan testat det så vet du vad du ska göra.
PS3
Xbox 360
PC
Ni kan även läsa min recension av spelet för att se vad jag tycker mer ingående.

Det var allt för mig för den här gången. Hoppas ni gillat min lilla GOTY 2010  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Powered by Blogger